Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kép   Zöldségek a Rák ellen

 

 Alapvető élelmiszereink között sok olyant találunk, amelyek megakadályozzák a ráksejtek tovaterjedését. A bostoni Brigham Woman's Hospital biomedikai kutató központ legutóbbi, a Time magazinban közzétett, megelőzéssel kapcsolatos kutatásainak eredményei szerint tíz alapélelmiszerről derült ki, hogy rendszeres fogyasztás mellett hatékony ellenszerei lehetnek a rákos megbetegedéseknek. Eszerint a mindennapi étrendünk részét kellene, hogy képezze: a paradicsom, a brokkoli, a spenót, a fokhagyma, az áfonya, az olajos magvak, a zabpehely, a zöld tea, a vörösbor és a lazac.

 

 

...A paradicsom fogyasztását a kutatók bármilyen formában és mennyiségben ajánlják, mivel karotinoid tartalma miatt antioxidáns és szabadgyök lekötő hatással bír, ugyanakkor értékes C-vitamin-forrás. Értékes anyagainak felszívódását egy kevés olíva olaj hozzáadásával segíthetjük.

 

...A brokkoliban található fitokemikália gátat szab a rákos sejtek burjánzásnak. Indole 3 carbinol, és ösztrogén tartalmánál fogva végzetes nőgyógyászati megbetegedések megelőzője lehet. Béta-karotinban, C-vitaminban és rostokban gazdag élelmiszer. Párolva fogyasszuk.

 

...Számos oka van annak, hogy a spenótnak nem szabad hiányoznia a bevásárlókosarunkból: Jelentős a vas, a folsav, és a B-vitamin tartalma. Utóbbinak köszönhetően emésztést-elősegítő hatással bír, a tápanyagok gyorsan felszívódnak, a zsírok és a szénhidrátok megemésztődnek. Szerves sótartalma miatt hatékony idegnyugtató, az izgága, hiperaktív gyerekek terápiájában használják. Csökkenti a vér cukortartalmát, és serkenti a hasnyálmirigy inzulin termelését, ezért a cukorbetegek étrendjének is fontos összetevője. A legnagyobb hatás a rendszeresen, kúraszerűen fogyasztott nyers levelekkel érhető el.

 

...A fokhagyma allylszulfid tartalmánál fogva számtalan pozitív élettani hatást gyakorol az emberi szervezetre. Védi a szívet, az érrendszert, csökkenti a koleszterinszintet, a magas vérnyomást, erős gombaölő és antibakteriális hatással bír. Tumor-visszaszorító képességét eddig csak laboratóriumi körülmények között sikerült bizonyítani. Aprítva, összezúzva, illetve passzírozva fogyasszuk.

 

...A kék ékkőnek nevezett áfonya, az eddig ismert legtöbb antioxidánst tartalmazó gyümölcs. Az antioxidánsok megakadályozzák a szabad gyökök keletkezését, serkentik az agyműködést, javítják a memóriát, az egyensúlyérzéket és a navigációs képességet. A legjobb hatás érdekében az áfonyát nyersen fogyasszuk.

 

...Az olajos magvak fő jellemzője, hogy zsírosak, ám a fogyasztásuk ennek ellenére ajánlott, mivel a bennük lévő mono- és poly-telítetlen zsírok ártalmatlanok. Az oly kedvelt csipszekre azonban ennek az ellenkezője mondható el: bővelkednek a szervezet számára ártalmas zsírokban. A koleszterin is, a zsírokhoz hasonlóan lehet ártalmas, illetve ártalmatlan (hasznos). A mandula, a kesudió, a dió csökkenti az érrendszerben a rossz koleszterint (LDL), ugyanakkor a jó koleszterin (HDL) szintjének növekedését idézi elő, ily módon az infarktus megelőzésének irányában hat. Az olajos magvakban található savak olyan folyamatot indítanak el a szervezetben, amelynek eredményeképpen a rákos sejtek önmagukat pusztítják el.

 

...A zabpehely béta-glukon tartalmánál fogva felszámolja azokat a felhalmozódott, felesleges koleszterinegységeket, amelyekre a szervezetünknek már nincsen szüksége. A kutatók megállapították azt is, hogy a müzlik, reggeliző pelyhek, zabkásák stb. vérnyomáscsökkentő hatással bírnak. További előnyeik, hogy magas proteintartalmuk miatt laktatóak, és a bélműködésre is jó hatással vannak, mert étkezési rostban meglehetősen gazdag étkek.

 

...Rákellenes hatást kiváltó ital a zöld tea, amely nedű a távol-keleti társadalmakban ugyanazt a szerepet tölti be, mint a nyugatiakban a feketekávé. A zöld tea ugyanazokból a levelekből készül, mint a fekete tea, csak éppen nem fermentálják, melynek köszönhetően jótékony hatóanyagai megőrződnek. Polyfenolokat, fitokemikáliákat tartalmaz és közel százszor annyi antioxidánst, mint a C-vitamin. Kínában kevesebb ember betegszik meg gyomor-, illetve májrákban, ami valószínűleg a zöld tea fogyasztásának tudható be. A szakemberek szerint, aki napi tíz csésze zöld teát elfogyaszt, lényegesen kisebb eséllyel betegszik meg szívinfarktusban. Amennyiben megterhelő ennyi folyadék bevitele, úgy az öblögetés ajánlott, a zöld tea ugyanis megakadályozza a fogkő lerakódását.

 

...Értékes, egészségvédő anyagok rejtőznek a vörösborban is. A szőlőhéj nagy mennyiségben tartalmaz polifenolt, amely fokozza a szervezet számára szükséges hasznos (HDL) koleszterol termelődését, és megakadályozza az érfalak megkeményedéséért felelős endotelin 1 peptidek kialakulását. Mértékkel - napi egy deciliternyit - fogyasztva orvosság.

 

...A kutatók a lazacot is a rákellenes hatású élelmiszerek közé sorolták. Ez a hal távol a partoktól, a mély tengerekben él, ahol a vízminőség szinte kiváló, így a húsa nagyon tisztának mondható. A lazac húsban fellelhető Omega 3 megakadályozza a vér egyes alkotórészeinek kóros összetapadását, csomósodását, ily módon az erek falára való lerakódását. Normalizálja a szervezetben fellépő gyulladásokat, a reumatikus jellegű megbetegedések megelőzésének irányában hat. 

 Kép 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ananász:
Ez a déli gyümölcs nem csak a C vitamin miatt hatásos, de a benne található E vitamin is sejtvédő. Az ananász fogyasztása után a hatóanyagok megkötik a szabad gyököket és így komoly védelmet alakítanak ki a rák ellen a szájban és a garatban. Emellett a benne található enzimek gyulladáscsökkentőek és segítik a sebgyógyulást.

Barack:
A barackot sokáig afrodiziákumnak tartották. De nem emiatt értékes. A gyümölcs lykopint tartalmaz, amely hatásos prosztatarák ellen. Emellett a benne található folsavak bél és mellrák ellen védenek.

Articsóka:
A 15. században afrodiziákumként tartották nyilván. Leveleiben sejtvédő színanyagok vannak, egyes savszármazékai pedig segítik a kiválasztást, védik a májsejteket. Rostjai segítik a toxikus anyagok gyors távozását a szervezetből.

Padlizsán:
Sok karotinoidot, azaz színanyagot tartalmaz, emiatt a padlizsán a rák nagy ellensége. Ezeknek az anyagoknak ugyanis erős sejtvédő hatásuk van. Figyeljünk a vásárlásnál arra, hogy sima legyen a felülete, mert akkor még friss.

Bambuszrügy:
A legfontosabb alkotóanyaga a B-vitamin, valamint a kalciu és a kálium. B-vitamin segít a szervezet örökítőanyagának képzésében és javításában, a kálium fogyaszt. Fontos, hogy soha ne együk nyersen, hanem főzzük legalább három percig.

Banán:
Sok ballasztanyagot tartalmaz, amely segít abban, hogy a káros anyagok ne legyenek sokáig a belekben. De vigyázat, a banán sok szénhidrátot tartalmaz.

Csalán:
100 évvel ezelőtt tartósítószerként alkalmazták, mert baktériumölő hatása van. A benne található folsavak csökkentik a hasnyálmirigyrák rizikóját.

Brokkoli:
Számos színanyagot és ízanyagot tartalmaz, amelyek a szakértők szerint védenek a rák ellen. Hatását legjobban összevágva vagy püré formájában fejti ki.

Szeder:
Olyan savakat tartalmaz, amelyek akadályozzák a rákos sejtek növekedését. A és C vitamintartalma erősíti az immunrendszert.

Író:
A tejföl előállításánál létrejött anyagból tejsavak hozzáadásával írót készítenek, amely erősíti az immunrendszert, aktiválja a tumor elleni védelmet és ellenőrzi a belekben található baktériumokat.

Kesudió:
A benne található zsír 82 százaléka telítetlen zsírsavakból áll, amelyek sok A, D és E vitamint tartalmaznak. Sejtvédő és immunerősítő hatásúak.

Téli saláta (endívia):
Ez a saláta sok folsavat tartalmaz, amely egy rákvédő B-vitamin, amely a sejtek egészséges osztódását segíti. Az endívia sok C.vitamint is tartalmaz, amely a szabad gyököket megköti.

Borsó:
A borsóban található klorofilin megköti a káros anyagokat, így véd a bélrák ellen. Ráadásul csökkentik a koleszterinszintet, segítik az emésztést. Frissen vagy fagyasztva vegyük, mert konzerv formájában elveszti a hatását.

Eper:
Flavonoidot tartalmaz, amely védi a sejteket. Speciális savai védőréteget képeznek a DNS köré, így a támadó rákos sejteknek nincs esélyük.

Saláta:
A saláta egy xantofil nevű anyagot tartalmaz, amely véd a rák ellen. A folsavak segítik a bél- és mellrák elleni védelmet, éppen ezért érdemes akár naponta fogyasztani.

Édes kömény:
Megakadályozza a baktériumok terjedését, így védi a beleket. Ezen kívül flavonoidot is tartalmaz.

Árpa:
Ballasztanyagai segítik az emésztést, így a rákkeltő anyagoknak nincs elég idejük kifejteni a hatásukat. Ezért csökkenti a bélrák kialakulásának esélyét.

Tönköly:
Ballasztanyagokkal teli. A héjában rengeteg sejtvédő anyag található. Finom levesként.

Guave:
Ez az gyümölcs száj, garat és torokrák esetén hatásos lehet. A hawaiiak a leveleit hasmenés esetén is használják, de fogfájásra is jó. Jótékony hatását az orvostudomány is elismeri.

Zabpehely:
Ballasztanyagai segítik az emésztést. Ideális fogyasztása müzli formájában, gyümölcsökkel és zsírszegény tejjel.

Csipkebogyó:
Egy valódi csodagyógyszer. Rengeteg C vitamint tartalmaz, emellett a vörös rákvédő színanyagot, a likopint. A legértékesebb anyagai a héjában vannak.

Mogyoró:
Naponta egy maréknyi elfogyasztásával már sokat tesznek azért, hogy megelőzzék a rákot. Telítetlen zsírsavai nagyon hatásosak a káros anyagokkal szemben, egyéb savai sejtvédőek.

Áfonya:
Sejtvédő színanyagokat tartalmaz. Egyes savai védik a DNS-t, így megakadályozzák a sejtmutációt. Ezzel is csökkentve a rák kialakulásának esélyét.

Köles:
A legrégebbi gabona, rengeteg ballasztanyagot tartalmaz. Európában már ritkán használják, főleg kenyérfélékben feldolgozva.

Gyömbér:
Különböző olajakat tartalmaz, amelyeknek sejtvédő és gyulladáscsökkentő hatásuk van. Állatkísérletekben már bizonyították, hogy véd a bélrák ellen. Lovaknál gyulladások ellen használják.

Ribizli:
Egy maréknyi ribizliben 35 mg C-vitamin van. Védi a szervezetet a szabad gyökök megtelepedésétől. Hő hatására elveszti a vitamintartalmát.

Meggy:
C-vitamint, folsavakat és ballasztanyagokat tartalmaznak, amelyek formában tartják a beleket, így megelőzik a rákot. Feldolgozva erősen elveszti a jótékony hatását.

Kiwi:
A narancs és a citrom mellett a legnagyobb C-vitamin tartalmú gyümölcs. Ez erősíti az immunrendszert és gyorsan megköti a káros anyagokat, hogy azok aztán távozhassanak a szervezetből.

Fokhagyma:
Kénvegyületeket tartalmaz, amelyek csökkentik a rák kialakulásának esélyét. Jótékony hatását már az ókorban elismerték, a piramis építőinek naponta meg kellett enniük egy fokhagymát.

Karalábé:
Gyulladásmegelőző hatása van, ráadásul felpörgeti az immunrendszert. A héja sok C-vitamint és béta-karotint tartalmaz.

Kelkáposzta:
Ideális téli zöldség. Nagyon magas C-vitamin-tartalma van, és ezt akkor is megtartja, ha hosszabb ideig tároljuk. Fontos, hogy csak az összevágott zöldség tudja teljes mértékben kifejteni védő hatását.

Sütőtök:
A benne található szelén csökkenti a tüdőrák rizikóját, a sejtvédő vitaminjai is hatásosak. emellett megköti na rákkeltő anyagokat és segítik kiválasztani a szervezetből.

Tökmag:
Rengeteg E-vitamint tartalmaznak, a bennük található vas, cink és szelén, valamint a növényi hormonok szintén segítik a rák elleni védekezést.

Kefír:
Erősíti az immunrendszert, támogatják a belek működését, tisztító hatásúak, így a káros anyagok hamarabb kiválasztódnak.

Kurkuma:
Az ázsiai fűszer olyan anyagokat tartalmaz, amelyeket évszázadok óta használnak a gyógyításban. Sejtvédő hatása van.

Lazac:
Omega-3 zsírsavakat tartalmaz, amelyek hatásosak a test gyulladásos gócpontjaiban. Elkészítésénél vigyázni kell arra, hogy óvatosan süssük, kevés zsiradékkal.

Lenolaj:
Erős gyulladáscsökkentő hatása van. A tárolásánál vigyázni kell, hogy ritkán érintkezzen levegővel, mert akkor keserű lesz.

Lenmag:
Egy kiskanállal a müzlibe és máris növekszik az omega-3 zsírsavak bevitele a szervezetbe. A mell-, a méh- és a prosztatarák gyógyításában alkalmazzák.

Lencse:
Ballasztanyagokat tartalmaz, emellett sok folsavat és vasat. Ezek a terhes nők egészségének megóvásában is fontos szerepet játszanak.

Makréla:
Mint a tengeri halak általában, ez is sok omega-3 zsírsavat tartalmaz. Heti háromszor való fogyasztás esetén csökken a prosztatarák kialakulásának esélye, állítják svéd kutatók.

Mangó:
A trópusi gyümölcsök közül ez tartalmazza a legtöbb béta-karotint. Akkor tartalmazza a legtöbb hatóanyagot, amikor a héján apró fekete pöttyök jelennek meg.

Torma:
A tormát csípőssé tevő enzimek ennek a zöldségnek a leghatásosabb alkotóanyagai. Ezek ugyanis valódi harcosok a rákos sejtek ellen, segítik a méregtelenítést. Különösen segítik a tüdő-, a mell- és a bélrák megelőzését.

Paprika:
A zöld és pirospaprika a zöldségek közül a legnagyobb mértékben tartalmaznak C-vitamint, a pirosban pedig rengeteg a karotinoid, amely egy sejtvédő, immunerősítő anyag.

Bab:
A hüvelyesek legismertebb fajtája. A benne található ballasztanyagok csökkentik a bélrák kialakulását. Étkezési tanácsadók minimum heti egyszer javasolják bab fogyasztását.

Grépfrút:
A vörös húsú grépfrútfajták a C-vitamin mellett tartalmazzák az úgynevezett likopint, amely a szakemberek szerint nagy szerepet játszik a megelőzésben. Különösen a nyelőcső- és a gyomorrák elleni harcban van komoly hatása.

Alma:
Ez a gyümölcs úgynevezett flavonoidokat tartalmaz, amelyeket amolyan bélvédelmezőként tartanak számon. Emellett képesek megakadályozni a rákos sejtek növekedését. Fontos azonban, hogy az almát héjával együtt kell elfogyasztani, a legtöbb jótékony anyag ugyanis abban található.

Hering:
Ez a tengeri hal nagy mértékben tartalmaz omega-3 zsírsavakat, amelyek a rákot támogató omega-6 zsírsavak ellen képesek felvenni a harcot. Még sütve is megtartja a hatását.

Joghurt:
Ez az étel nemcsak sok kalciumot tartalmaz, de egészséges tejsavbaktériumokat is, amelyek aktiválják az immunrendszert és így a daganat elleni védelmet is erősítik. Ráadásul a belekben összegyűlt rosszindulatú anyagokat megkötik.

Chili:
A chiliben található erős anyag, a kapszaicin antibakteriális hatású, és elsősorban a prosztatarák ellen véd. Emellett a chili is nagy mértékben tartalmazza a sejterősítő flavonoidokat és karotinoidokat.

Sajt:
Az egészséges tejsavbaktériumok mellett sok kalciumot is tartalmaz, amely képes megakadályozni a bélnyálkahártya sérülését, ezzel is csökkentve a bélrák kialakulását.

Répa:
Különösen nagy mértékben tartalmaz béta-karotint, amely a szervezetben lévő káros anyagok nagy részét képes lekötni. A jótékony anyagok a héjában vannak, ezért érdemesebb csak megmosni a répát fogyasztás előtt.

Narancs:
A narancs nemcsak a téli hideg ellen erősíti az immunrendszerünket, de a benne található flavonoidok sejtvédelmező hatásúak, amely nagy szerepet játszik a rák elleni harcban.

Rozskenyér:
Ebben az ételben a ballasztanyagok a védelmezők. Ezek segítségével az étel sokkal hamarabb érkezik meg a belekbe és sokkal hamarabb választódik ki, így a rákkeltő anyagoknak sokkal kevesebb idejük van kárt okozni.

Zöld tea:
Ebben a teában lévő zöld anyag, a polifenol gyulladáscsökkentő hatású és megelőzi a rákos sejtek kialakulását. Amerikai kutatók szerint a mellrák elleni harcban is sikeresen „vetették be”.

Olívaolaj:
Az olaj nem egyenlő a zsírral. Hiszen míg a vörös húsokban található zsír nem egészséges, addig az olívaolajban található omega-3 zsírsavak azok, hiszen komoly gyulladáscsökkentő hatásuk van. Emellett pedig a belekben a rákmegelőző hatásuk is bizonyított.

Paradicsom:
Likopint tartalmaz, amely még a répában található béta-karotinnál is nyolcszor, tízszer jobban védi a sejteket, így komoly szerepet játszik a rákos sejtek szaporodásának megakadályozásában.

Rizs:
A legjobb védelem bélrák ellen. Segíti azoknak az anyagoknak a képzését, amelyek a bélnyálkahártyát erősítik. Rengeteg B1 és B2 vitamint tartalmaz.

Szegfűszeg:
Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő és baktériumölő hatása van, az egyik leghatásosabb gyógynövény. Terhesek azonban nem ehetik.

Papaya:
Sejtvédő hatású vitaminokat tartalmaz, emellett nagyon erős gyulladáscsökkentő hatása van.

Szilva:
A legtöbb rák ellen védő hatóanyag a héljában található. Az úgynevezett antociánok képesek legyőzni a káros szabadgyököket. Emellett a benne lévő kálium segít az egészséges sejtosztódásban.

Pisztácia:
Szelén, quercetin és reservatol azok az anyagok, amelyek védik a szervezetet a rákos sejtektől. Emellett a flavonoidok is komoly szerepet játszanak a szervezetben.

Túró:
A benne található kálium erősen befolyásolja a sejtnövekedést és újratermelődést. Emellett olyan savakat termel a belekben, amelyek védik a nyálkahártyát a támadásoktól.

Retek:
Rengeteg C-vitamint, kalciumot és magnéziumot tartalmaz, amelyek a kiválasztódott káros anyagokat és a zsírsavakat lekötik, így védik a szervezetek a bél és hólyagrák ellen.

Cékla:
Flavonoid tartalma miatt komoly immunerősítő hatása van. Rákos megbetegedések megelőzése miatt évente 2-3 hónapon keresztül érdemes naponta egy kiló cékla kipréselt levét meginni, méregtelenít ugyanis.

Rucola:
A germános potencianövelőnek használták. Színanyag tartalma miatt sejtvédő hatása van, megköti a szabad gyököket.

Zsálya:
A heidelbergi rákkutató központ tavaly bizonyította be hatását, amely szerint véd a rákos megbetegedések ellen. Napi 4-6 gramm bevitele tanácsos megelőzés szempontjából.

Csemege uborka:
A tejsavakkal tartóssá tett uborka rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, amely erősíti az immunrendszert és véd a rákos megbetegedések ellen.

Sóska:
A leveles zöldségek általában, így a sóska is sok folsavat tartalmaznak, amelyek komoly szerepet játszanak a megelőzésben.

Csokoládé:
A csokoládé és a kakaó olyan védő anyagokat tartalmaznak,. amelyek csökkentik a gyulladást. Különösen az étcsokoládéban van sok polifenol, amely egy amerikai tanulmány szerint megakadályozza a rákos sejtek terjedését.

Mustár:
A mustár erős illatát okozó anyagok baktériumölőek, komoly védelmet adnak a gyulladásos betegségek ellen és a rák ellen is védenek.

Forrás: Blikk-összeállítás

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.